lauantai 18. kesäkuuta 2016

Uutta reissua suunnitellaan

On aika suunnata taas Floridaan seuraavalla ulkomaanreissulla. Tässä välissä käytiin mm. viime syksynä kaksi viikkoa löhölomalla Turkissa.

Tuleva reissu suuntautuu Naplesiin, Floridan länsirannikolla. Sinne meidän mielestä mukavimmalle rannikolle.
Lennot on varattu 5.11 Helsinki-Miami ja takaisin samaa suoraa reittiä 19.11. Valmiina odottaa myös hotellihuone Miamissa, jossa saamme nukkua matkustusväsymykset pois ennen Naplesiin ajoa. Tämä oli lasten toive.

Asunto on vuokrattu taas suomalaisilta. Tulemme viettämään kaksi viikkoa täällä.
Asunnolla on meille myös pari polkupyörää, joilla voi tutustua ympäristöön. Tärkeää asunnon ja paikan valinnassa oli meille se, että ympäristössä voi liikkua muutenkin kuin autolla. Ensimmäiseltä Floridan reissulta St Pete Beachille jäi yhtenä mukavimpana asiana mieleen rauhalliset aamukävelyt rauhallisessa ympäristössä.
Asunnon läheisyydessä on myös Botanical Garden, jossa on mukava varmasti pistäytyä. Vaikka pyörällä.

Muita suunnitelmia lomalle on tällä hetkellä myös katseltu ja mietitty. Niistä sitten toteutuu ne, jotka lomalla ollessa tuntuu hyvältä. Emme tee taaskaan mitään tarkkoja suunnitelmia, mutta on kuitenkin hyvä valmiiksi katsella mahdollisia vaihtoehtoja, joista sitten paikan päällä valikoituu ne, jotka sopii kulloisenkiin päivään.

Naplesissa on monia ihanan oloisia rantoja, mutta yksi niistä näyttää mielenkiintoiselta sinne johtavan polun vuoksi. Tässä kuvia sieltä eli Clam Pass Park.

Eläinpuistot myös kiinnostavat aina kaiken ikäisiä, joten suuntaamme varmuudella Naplesin eläinpuistoon. Sopivasti siinä vieressä tien toisella puolen on yksi ostoskeskus, jossa voisi mahdollisesti samalla reissulla käydä, Coastland center. Sieltä löytyy ainakin pakollinen Abercrombie kids!

Muita ostareita, joissa pitää käydä on ainakin mahtava outlet keskus Miromar Outlets ja Waterside shops.

Waterside mall.

Naplesista ei olisi aivan mahdoton matka myöskään Ellentoniin, jossa olemme käyneet ensimmäisellä Floridan reissulla. Siellä hinnatkin olivat halvemmat kuin West Palm Beachissa. Ja sinne jos menee, niin pitää ehdottomasti käydä myös näyttämässä vanhimmille lapsille ekan reissun paikat Pass-a-Grille beachilla! Tämä olisi minun suuri haave, toivotaan, että aikaa siihen olisi.

Olemme sanoneet lapsille, että jokainen voi kertoa toiveita, mitä haluaisi kahden viikon aikana tehdä. Sofia haluaisi vesipuistoon, mutta harmiksi se on suljettuna juuri meidän loman aikaan. Ilmeisesti vuosihuollon takia.
Pojat haluaisivat ajelemaan vesiskoottereilla, joihin on mahdollisuus hyvin Naplesissa.

Samoin Delfiiniveneretki kiinnostaisi kaikkia. Alueelta löytyy monia järjestäjiä joista tässä yksi: http://www.napleswatertours.com/

14 ja 15 vuotiailla pojillamme on monia toiveita ruokailupaikkojen suhteen :) "Pakollisia" ruokapaikkoja on mm. Chili´s, Cheesecake factory, KFC, Dippin Dots...

Katsotaan, minne keretään reissun aikana ja mitä jää väliin.

Mukava suunnitella ja haaveilla reissua.

lauantai 28. helmikuuta 2015

Italia 16.1-19.1.2015

Tammikuussa saimme tilaisuuden mennä kahdestaan pienelle reissulle Italiaan. Silloin järjestetään joka vuosi SIGEP ammattilaismessut Riminillä.
Lensimme Finnairilla Milanoon perjantaina. Lentokeli oli surkea ja ensimmäistä kertaa elämäni aikana lentokone joutui nostaa nokan takaisin ylös lähes kiitoradan pinnasta. Myötätuuli oli liian voimakas laskeutumiseen. Rento kapteeni kuulutti, että käymme vähän kiertelemäss ilmassa, saatte samalla rahalla vähän lisää kyytiä :)

Milanosta olimme vuokranneet valmiiksi auton, jolla ajelimme Riminiin. Siellä olimme vähän ennen puolta yötä perillä. Ajokeli oli yli puolet matkasta sateinen ja pimeä. En ole koskaan pelännyt autossa yhtä paljon kuin tuolloin. Oli pimeää ja märkää, outo mutkainen tie, paljon liikennettä ja autot ajoivat kuin hullut!

Perillä Riminillä sää oli tuulinen, mutta yllättävän lämmin. Tuohon aikaan illasta oli lähes +15 astetta vielä.
Aamulla aamupalan jälkeen lähdimme hotellin vieressä olevalle rannalle kävelylle. Sää oli loistava. Aurinko paistoi lämpimästi, ei tuullut kylmästi ja asteita oli myös +15. Myöhemmin päivän aikana lämpötila nousi jopa +18 asteeseen, joten satuimme saamaan reissulle ihanan keväisen sään.

Ranta oli ihanan tyhjä ja siisti tähän aikaan vuodesta. Vain satunnaisia lenkkeilijöitä ja koirantaluttajia liikkeellä.

Tämän jälkeen hurautimme Riminin keskustaan, joka oli erittäin pieni, eikä siellä mitään kummempaa nähtävää ollutkaan. Ei ollut paikka, jonne lähtisin reissulle muuten kuin tällaisille messureissuille.
Nauteimme kuitenkin ihanasta lämmöstä, kävelimme kauempaa parkkipaikalta keskustaan, istuimme kahvilassa auringonpaisteessa ja kiertelimme katuja.

Tarkeni ilman takkia :)

Päätimme käydä vielä Le Befane ostoskeskuksessa, jossa olikin ihan kivasti erilaisia putiikkeja, lähinnä vaatteita ja kenkiä. Hyvää ruokaa syötiin Casa Nostra ravintolassa.

Illan lopuksi päätettiin ajella vielä San Marinossa käymään. Lähdettiin valoisaan aikaan, mutta lauantai iltapäivästä olikin kiva ruuhka samaan suuntaan. Ja rekisterikilpien mukaan, suurin osa oli sieltä kotoisin olevia, jotka olivat ilmeisti viettäneet päivän Riminillä. Pimeään aikaan päästiin perille, mutta olihan ne maisemat hienot ihan hämärässä ja pimeässäkin :) Reitti San Marinoon oli mahtava, jyrkkiä, mutkaisia teitä.

Kauempana kukkulalla kohteemme San Marino.

Kätevä keksintö oli tässä vuorenrinteeseen rakennetussa minivaltiossa. Kävelijöitä oli ajateltu. Mutkaisia teitä kulkiessa vuorenrinnettä ylös, kertyy matkaa, eikä sitä voi/viitsi kukaan varmasti kävellen kulkea. Siksi olikin rinteisiin tehty hissit aina ylemmältä tietä alemmalle jne. Jokaiselta tieltä pääsi siirtymään seuraavalle maisemahissillä. Pitihän niitä käydä testaamassa. Ja hienoja maisemia sai kyllä katsella hissillä liikkuessa.

Sunnuntai oli varattu kokonaan SIGEP messuihin. Messuilla on kuusi osa-aluetta: jäätelö, makeiset, suklaa, kahvi, leipomo sekä pasta&pizza. Me menimme tutustumaan lähinnä jäätelöpuoleen, jota messuilla olikin puolet. Messuilta löytyi kaikkea mahdollista jäätelöistä, koneisiin ym. Jäätelöitä, sorbetteja, kahveja, leivonnaisia, pizzoja jne sai maistella niin paljon kuin jaksoi. Ja makujahan oli tarjolla niin paljon, ettei määrää osaa edes arvella.
Mielenkiintoisia ideoita sieltä löytyikin paljon. Alla muutamia kuvia messuilta.

Tässä jäätelötaidetta.

Kauniin näköisiä jäätelöpuikkoja.

Tällaisesta mopoautosta olisi kiva ostaa jäätelöä kesällä. Värivaihtoehtojakin löytyi useita. Mm. suloinen vaaleanpunainen :)

Tällä pyörällä voisi ajella pitkin kaupunkia jäätelöä myymässä. Tuossa etuosan "säiliössä" pysyy jäätelö kylmänä monia tunteja.

Suklaataidetta.

Kakkutaidetta hattujen muodossa.

Taiteentekijä työssään.

Kakkuluomukset oli uskomattomia!

Päivän pääteeksi lähdimme ajelemaan takaisin Milanoon. Yövyimme lentokentän läheisyydessä Idea hotellissa. Hotelli oli oikein siisti ja hyvä, aamupalakin oli ihan monipuolinen. Ainut outo juttu oli, että käytössä oli kertakäyttömukit. Eihän se meidän maailmaa kaada, mutta eipäs olla ennen sellaiseen törmätty.

Tämä kiva kirkko oli hotellin pihassa. Soitteli kellojaan puolen tunnin välein.

Lentosää oli takaisin loistava. Odotin näkeväni Alpit, koska oli pilvetön taivas. Alppien yli on ennenkin lennetty, mutta aina on ollut täysin pilvistä. Ja kuinka mielettömän laajat ne olikaan ja kauniit. Aluksi näkyi laaksoja ja järviä.

Pikku hiljaa muuttui huiput enemmän lumisiksi.

Kunnes koko Alpit oli lumen peitossa. Niin kaunista!

Reissu oli kiva piristys tammikuuhun, varsinkin, kun sattui niin kaunis ja lämmin ilma. Mutta muuten kohteena Rimini ei ollut meidän makuun. Italia kyllä houkuttaa sen verran, että olisi kiva käydä muualla siellä tutustumassa paikkoihin. Varsinkin Garda-järven seutu on varmasti kaunista!

sunnuntai 30. marraskuuta 2014

Loman loppu

Lomalla saimme kaikki muut suunnitelmat toteutettua, paitsi Kennedy Space Centerissä käynnin. Aika ei vain riittänyt siihen, kun matkaakin sinne oli aika paljon. Harmittaa jälkikäteen, kun lapset kyselivät viimeisinä päivinä, että missä ne oikeat raketit on? Lisäksi koneessa paluumatkalla takanamme istunut pariskunta kehui paikkaa paljon ja sanoivat, ettemme olisi saaneet lapsia sieltä millään pois. Niin kiva paikka oli ollut. Mutta ompanhan syy mennä vielä kerta Floridaan, kun vielä on nähtävää siellä :)

Lensimme lennot Helsinki-Berliini-Miami Air Berlinillä, jota voimme erittäin lämpimästi suositella. Palvelu oli erittäin ystävällistä, huomasi, että työntekijät viihtyivät työssään ja toistensa seurassa. Tämä vaikuttaa myös matkustajien mukavuuteen. Vaihto Berliinissä oli helppo kentän pienuudesta johtuen. Vaihtoaikaa meillä oli molempiin suuntiin noin 1 h 40 min, joka oli juuri sopiva. Ei tarvinut kiirehtiä, eikä toisaalta mitään pitkää odotusaikaakaan ollut.
Lennoilla Berliini- Miami saimme heti koneen noustua juotavaa ja pientä snacksia. Lennolla tarjottiin myös kaksi ruokaa joka oli myös maittavaa!
Paluumatkalla jokaiselle oli myös tarvikepakkaus, josta löytyi sukat, hammasharja ja -tahna, maski silmille jne.
Paluumatkalla lentokeli oli vain huono. Pari tuntia lennettyä pomppuista kyytiä, kuulutti kapteeni, että vielä neljä tuntia on edessä turbulenssia. Atlantin yllä oli matalapainetta. Kyyti olikin todella pomppuista. Kerran kone putosikin aika rajusti kyljellään alaspäin.

Asuntomme omistaja oli ohjeissaan kehoittanut varaamaan aikaa ajomatkaan West Palm Beachilta Miamin kentälle noin 4,5 tuntia. Tämä kuulosti hurjalta, mutta kuulema heti jos jotain yllättävää on matkan varrella, sadetta tai kolaria yms. se hidastaa vauhtia kunnolla.

Onneksi noudatimme kehoitusta. Lähempänä kenttää moottoritiellä matkanteko alkoi hidastua, jonoa kertyä ja lopulta olimmekin jo pysähdyksissä. Tätä jatkui todella kauan. Lopulta huomasimme, että oli tapahtunut kaukana edessä päin onnettumuus, joka oli sulkenut neljästä kaistasta kolme. Ja tämä vaikutti todella pitkälle matkalle.

Liikennettä kahdessa kerroksessa. "Yläkerrassa" olisi saanut ylimääräisellä maksulla päästellä ohi jonojen!

Miamin kentällä palautimme autot, kävimme syömässä ja vähän shoppailimme vielä viime hetken ostoksia. Kentällä oli myös ihania pastellivärisiä keinutuoleja, joissa sai istuskella odotella koneeseen nousua.
Lento Berliiniin sujui nopeasti, vaikka sää olikin huono. 8,5 tuntia ja olimme perillä. Matka toiseen suuntaan olikin paljon hitaami, johtuen voimakkaasta vastatuulesta. Berliini-Miami lentonopeus oli noin 720 km/h, mutta kotiin päin päästeltiin noin 1200 km/h.

Matka oli erittäin onnistunut. Sää suosi, oli lämmintä, vaikka muutamana päivänä satoikin. Sateessakin lapset silti uivat altaassa ja porealtaassa. Sade oli lämmin!
Jokainen on muistellut matkaa parhaana koskaan, mitä olemme tehneet.

Vettä tuli kaatamalla yhtäkkiä, mutta se ei estänyt uimista :)

Jos vertaa näitä kahta Floridan matkaa, jotka olemme tehneet, niin eroja paikoista löytyy. Pass-a-Grille Beach on meidän aikuisten mielestä parempi paikka lomailla. Plussaa sille on pienemmät välimatkat, ei kulu niin paljon aikaa siirtyessä paikasta toiseen. Rauhallinen, kylämainen alue, jossa oli ihanan käydä aamuisin kävelyllä. Autoja alueella ei paljon liikkunut, vain ne jotka siellä asuivat. West Palm Beachilla liikenne oli hurjaa. Paikallinen asukaskin sanoi, ettei ole nähnyt muualla Amerikassa yhtä hullua liikennettä.

West Palm Beachikin oli kuitenkin kiva lomapaikka, vaikka pihasta poistuessa, ei voinut ajatellakaan lähtevänsä kävellen minnekään. Sielläkin oli paljon nähtävää ja itse henkilökohtaisesti tykkäsin rannasta (Singer Island) enemmän. Se olikin varmaan parasta lomalla!
Jos voisi yhdistää ihanan vuokra-asuntomme uima-altaineen Pass-a-Grille Beachille, niin saisi täydellisen lomailu paikan. Pass-a-Grillellä ei oikein löydy vuokra-asuntoja uima-altaalla isolle perheelle.

Viimeistä kertaa uimassa.

Allasalueelle pääsi vain lukituista porteista. Turvallista oli.

Racquet ball-halli asunnon klubitalolla.

Vaikka väsyneenä junassa kotimatkalla vannoin, etten enää lähde näin pitkälle lennolla koko porukalla, niin kummasti sitä taas on netistä katsellut halpoja lentoja :) Väsymys unohtui jo seuraavana päivänä.

Jesper ja papukaijat Sawgrass Millsissä.

Nenästäkin tarttui kiinni!

Sofiakin sai yhden syliinsä.

Kotimatka alkaa.

Berliinissä.

Kaikenkaikkiaan loma oli mahtava. Kaikki viihtyivät. Nyt lapset kyselevätkin jo, milloin mennään takaisin. Ja pääsekö samaan asuntoon vielä uudestaan. Asuntoa voimme lämpimästi suositella muillekin! Samoin paikkaa kohteena.

sunnuntai 23. marraskuuta 2014

Tyylikäs West Palm Beach ja Diva Duck ajelulla

Yksi viimeisimpiä lomapäiviä käytettiin Diva Duck kiertoajeluun. Ennen sitä kiertelimme kuitenkin West Palm Beachin keskustaa. Se on erittäin tyylikäs, kaunis, siisti... En ole koskaan käynyt Ranskan Rivieralla, mutta silti minulle tulee mieleen tästä keskustasta esim. Nizza. Kauniita takorautaisia koristeellisia portaan ja parvekkeiden kaiteita, kauniita rakennuksia, koristeellisia pöytiä ja tuoleja kahviloissa jne. Yksi loistava juttu oli piano erään katoksen alla, jota sai kuka tahansa ohikulkija soitella muiden iloksi :) Kiertoajelu ei ollut suomalaiseen tapaan tylsä, jossa opas puhuu vakavana asioistaan ja turistit kuuntelevat hiljaa. Meno oli toinen Ameriikan maalla :) Opas vitsaili, pelleili, kyseli asiakkailta asioita jne. Ajelu oli hauska, sai nauraa, mutta kuuli myös kaikkea mielenkiintoista huumorilla maustettuna.

Matkalla West Palm Beachin keskustaan.

Cityplace, West Palm Beach

Luxus autoja oli pysäköitynä kadunlaitaan.

Lucas, Jessika ja Sofia toivomuslähteellä.

Diva Duck kiertoajelulla pääsi helposti tutustumaan West Palm Beachin rikkaiden alueisiin. Ensin ajeltiin keskustasta Royal Palm Wayta pitkin rikkaiden asutusalueelle. Tämän tien varrella oli hienoja, arvokkaita rakennuksia, joissa sijaitsi mm. eri pankkeja. Tätä tietä pitkin ajellaan luxusautoilla Saks Fifth Avenuelle ostoksille :) Tie oli erittäin kaunis. Pitkät palmut reunustivat sitä molemmin puolin sekä kaistojen keskellä. Arvokkaan näköinen katu!
Lopuksi polskahdimme veteen, jossa seilasimme ihan kuuluisuuksien asuntojen takapihojen vierestä. Talojen laitureissa oli isoja veneitä, osalla oli jopa oma vesipuisto pihalla. Palkatut työntekijät olivat hoitamassa puutarhoja pihoilla.

Diva Duck, kulkupeli, joka kulkee niin maalla kuin meressä.

Halukkaat saivat ostaa itselleen pientä korvausta vastaan ankannokan, johon pystyi matkan aikana puhallella.

Royal Park Bridge

Royal Palm Way. Kuva lainattu netistä.

Talot olivat isoja.

Puutarhoissa kasvoi kauniita kukkia. Näitä pihoja ei näe tien puolelta, koska korkeat, hyvin hoidetut aidat estävät näkymät tarkoituksella.

Celine Dionin talo!

Tässä talossa asuu arkkitehti, joka on voittanut useita palkintoja, mm. tästä talosta.

Veneet olivat vähän isompia kuin kotona :)

Osassa on omat helikopteritkin.

Toisella rannalla oli espanjalaistyylisiä entisöityjä taloja.

Cheesecake Factoryllä oli reissun paras ruoka!

Dulce de Leche juustokakkua, nam!